Pred 55 rokmi 20. novembra 1968 otvorili na bratislavskom Kamennom
námestí prvý obchodný dom (OD) vo vtedajšej ČSSR – legendárny Prior.
Trojuholníková budova Priora na Kamennom námestí o celkovej predajnej
ploche 11.000 m2 vznikala v rokoch 1964 až 1968 podľa projektu
architekta Ivana Matušíka. Získal zaň Cenu Dušana Jurkoviča. Reklamným
sloganom Prioru bolo - Nákup pod jednou strechou. Obchodný dom sa stal
prvým svojho druhu s kompletným sortimentom v bývalom Československu.
"Značka Prior reprezentovala nielen niekdajší obchodný dom na Kamennom
námestí v Bratislave, ale celý reťazec nákupných centier vo vtedajšom
Československu. V Čechách a na Morave sa vybudovalo postupne 22 Priorov.
Riadilo ich generálne riaditeľstvo z Bratislavy, čo nebolo v tých
časoch obvyklé. Názov Prior sa odvodil od slova prioritný, ktoré znamená
aj prvenstvo," vysvetlila pre TASR etnologička a historička Katarína
Nádaská.
V obchodnom dome boli rôzne tovary a napríklad aj dizajnové prvky, ktoré
neexistovali dovtedy v celej ČSSR. Napríklad prvé pohyblivé schody –
eskalátor. "Veľa ľudí chodilo vtedy do Priora najmä kvôli nim. Vyskúšať
si ich, povoziť sa. Bola to veľká atrakcia najmä pre ľudí z vidieka.
Usporadovali sa dokonca zájazdy vzorných pracovníkov JRD, kde jedným z
bodov návštevy Bratislavy bola aj návšteva OD Prior," uviedla ďalej.
V deň otvorenia pred vstupom do obchodného domu vytvorili vojenské autá
koridor na regulovaný vstup nakupujúcich. Už v prvý deň prevádzky
navštívilo Prior okolo 40.000 ľudí a minuli vyše 5,5 milióna
československých korún. To bolo na Slovensku dovtedy nevídané.
Jednou z výhod nakupovania v Priore bol podľa Nádaskej aj bezpultový
predaj. Znamenalo to, že zákazník si mohol tovar ohmatať a do sýtosti si
ho poobzerať. OD mal v tej dobe 25 špecializovaných oddelení. "Prior v
podstate nadväzoval čiastočne na tradíciu prvého obchodného domu v
Bratislave, v ktorej najstarší Dunaj (pôvodne Brouk a Babka) postavili
ešte pred vojnou v roku 1936 a v 60. rokoch sa profiloval ako Dom módy s
prevažne textilným sortimentom," povedala pre TASR Nádaská.
Už v novembri 1964 otvorili v Banskej Bystrici obchodný dom Hron a v
Košiciach rozostavali Hornád. Oba sa neskôr stali Priormi, boli však
oveľa menšie ako bratislavský. Prior na Kamennom námestí mal okrem iného
ako prvú reštauráciu na streche a moderný orloj so zvonkohrou s 12
zvonmi na svojej fasáde z autorskej dielne Jaroslava Kočiša.
V prvých rokoch lákal nakupujúcich najmä množstvom tovaru, jeho
usporiadaním na predajnej ploche, ale napríklad aj aranžovaním
výkladných skríň. Výklady sa menili každý týždeň a uplatnilo sa v nich
veľa aranžérskych inovatívnych nápadov. Vtedajšie vedenie pracovalo
predtým v obchodnom dome Dunaj a keď začali rozmýšľať nad interiérom
Priora a organizáciou činnosti v ňom, vybrali sa pre inšpiráciu do
Švajčiarska a tamojších obchodných centier.
"Občas sa v Priore zjavil aj tovar z kapitalistického sveta. Bolo ho
málo vo vtedajšej nedostatkovej ekonomike a preto sa často predával pod
pultom. Postupne koncom 80-tych rokoch zákazník však v Priore mohol pri
šťastí kúpiť elektroniku značky Grundig, rifle značky Lee Cooper,
kozmetiku značky Impuls, alkohol značky Bols, či odevy značky Stefanel,"
dodala historička.
Ponúkaný sortiment bol vo všeobecnosti veľmi kvalitný. Prior mal
napríklad svoje laboratóriá, v ktorých sa testovalo všetko vrátane
tovaru dovezeného z Ázie. Zároveň v OD mala každá predavačka slušivú
rovnošatu s nášivkou Prior. Prior mal svoje školiace stredisko pre
mladých aranžérov. V časoch najväčšieho rozmachu zamestnával 350
predavačov a poskytoval rôzne služby, napríklad strihovú, zásielkovú,
elektroservisnú, kľúčovú, informačnú atď. Nepredával jedine motorové
vozidlá a nábytok. Pre zamestnancov vybudovali i príslušné zariadenie -
veľkú modernú jedáleň, sociálne zariadenia, kancelárie a prezliekarne.
V roku 1978 došlo k dostavbe OD s vybudovaním spojovacej časti s hotelom
Kyjev (postavený v roku 1973) s predpokladaným maloobchodným obratom
290 miliónov československých korún. Na prízemí sa plánovala výstavba
veľkoplošných potravín a predajňa bytového textilu a nábytku.
"Začiatkom 90. rokov kúpila obchodné domy americká firma K-Mart a od
roku 1996 prešli do vlastníctva britskej spoločnosti Tesco. Noví
majitelia menili prevádzkové podmienky bratislavského Priora, napríklad v
ňom pribudla počítačová herňa a zmizla reštaurácia. Okolie na Kamennom
námestí sa zmenilo na množstvo nevzhľadných stánkov, na parkovisko a
vyhľadávané miesto bezdomovcov. Určite aj to prispelo k úvahám o zbúraní
budovy a postavení niečoho nového," zdôraznila Nádaská.
Ako dodala, boj vrcholil pred 13 rokmi, keď britská spoločnosť Lordship
ohlásila búranie Priora i priľahlého hotela Kyjev. V súčasnosti Prior
funguje pod svojou pôvodnou značkou a stále ponúka svoje služby
zákazníkom, aj keď sláva "starého" Priora je dnes len nostalgickou
spomienkou pamätníkov.
V roku 2006 začlenili Prior a hotel Kyjev do národného a medzinárodného registra DOCOMOMO.